Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot

Wielkimi krokami zbliża się weekend majowy. Niektóry mają już plany, cały harmonogram podróży dopięty na ostatni guzik. Z reguły wszystko wydaje się proste i klarowne. Kupujemy bilety do wybranego miejsca na przykład do Rzymu, wsiadamy do samolotu, po kilku godzinach wysiadamy i mamy upragniony wypoczynek w „Wiecznym Mieście”! Tylko co robić z opóźnionym lotem albo niespodziewanie odwołanym lotem? Różne zdarzenia losowe mogą doprowadzić do tego typu zdarzeń, a z Naszych planów zostają strzępy – lekko mówiąc .

Sytuacja wydaje się prosta, ponieważ podróżny ma kilka możliwości rekompensaty za odwołany lub opóźniony lot. Pierwszą z nich jest rekompensata związana bezpośrednio z podróżą, czyli zwrot kosztów biletów lotniczych w części, która nie doszła do skutku i mamy na to 7 dni. Dodatkowo przewoźnik może zaproponować podróż w to samo miejsce, jednak późniejszym lotem. Gdyby było to niemożliwe, wtedy należałoby przygotować wylot od podstaw w późniejszym terminie uprzednio zaakceptowanym przez pasażera.

Jeżeli lot jest opóźniony minimum dwie godziny, wtedy pasażerowie mają prawo do:

bezpłatnych posiłków i napojów

co do zasady to linie lotnicze proponują takie wsparcie swoim pasażerom, jednak czasami należy gromadzić rachunki za zakupy, bowiem będą one podstawą do zwrotu kosztów. Kolejnym prawem pasażera jest prawo do noclegu w hotelu oferowanym przez przewoźnika, dodatkowo powinniśmy mieć zapewniony transport z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko. Najważniejszym z praw podróżnego jest prawo do informacji odnoszących się do rozwoju bieżącej sytuacji dotyczącej wybranego lotu oraz przysługujących praw i stosownych procedur umożliwiających podróżnemu uzyskane odpowiedniej rekompensaty. Jeżeli opóźnienie lotu przekroczy 5 godzin, wtedy podróżny zyskuje możliwość rozwiązania umowy z przewoźnikiem lotniczym, a dodatkowo może domagać się zwrotu kosztów biletu lotniczego, ponieważ tak duże opóźnienie może komplikować realizację planu podróży.

Od czego uzależniona jest wysokość odszkodowania? Przede wszystkim chodzi tu o długość lotu, np:

  • Lot o długości do 1500 kilometrów i krótszych – 250 euro odszkodowania;

  • Lot w obrębie Wspólnoty powyżej 1500 kilometrów oraz o długości od 1500 do 3500 kilometrów – 400 euro odszkodowania;

  • Pozostałe loty – 600 euro odszkodowania.

Suma wskazana powyżej może być zmniejszona ze względu na zaproponowanie przez przewoźnika innego lotu, który umożliwi przybycie do miejsca docelowego w zbliżonym czasie do zakładanego pierwotnie, np:

  • Lot krótszy niż 1500 kilometrów, a dodatkowo różnica pomiędzy starym i nowym czasem przylotu wynosi maksymalnie 3 godziny – 125 euro odszkodowania;

  • Lot w obrębie Wspólnoty liczący powyżej 1500 kilometrów oraz lot o długości od 1500 kilometrów do 3500 kilometrów, przy czym czas różnicy pomiędzy starym i nowym czasem przylotu może wynosić maksymalnie 3 godziny – 200 euro odszkodowania;

  • Pozostałe loty i różnica pomiędzy starym i nowym czasem przylotu wynosi maksymalnie 4 godziny – 300 euro odszkodowania.

Wyjątki, kiedy nie otrzymamy odszkodowania:

  • Pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu 2 tygodnie przed planowaną datą odlotu;

  • Zaproponowano pasażerowi optymalne warunki przelotu, najbardziej zbliżone do zakładanych pierwotnie;

  • Złe warunki pogodowe;

  • Strajki mające wpływ na usługi lotnicze;

  • Zmienna sytuacja polityczna w danym kraju;

  • Inne czynniki zewnętrzne, na które przewoźnik nie miał wpływu.

Żeby uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot należy postępować wedle określonych procedur, poniżej zostaną one zawarte w bardzo skróconej formie:

  • Pobieramy formularz o odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot ze strony naszego przewoźnika, wypełniamy go;

  • Następnie przesyłamy formularz i czekamy na odpowiedź, na która przewoźnik ma do 30 dni;

  • Po 30 dniach, linie lotnicze mogą pozytywnie odpowiedzieć na zgłoszony formularz, jednak w wypadkach uzyskania negatywnej odpowiedzi należy skontaktować się z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i tam dochodzić swoich praw;

  • Jeżeli ULC rozpatrzy skargę pozytywnie, wtedy należy poinformować o tym przewoźnika i czekać na rekompensatę (wysokość rekompensaty została wypunktowana powyżej);

  • Jeżeli przewoźnik nie wypłaci odszkodowania w wyznaczonym terminie przez ULC, wtedy należy wszcząć postępowanie sądowe i dochodzić swoich praw.

Przepisem chroniącym pasażerów w UE jest rozporządzenie nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Dotyczy ono każdej z podróży lotniczych rozpoczynających się w Państwach Członkowskich. Dodatkowo chodzi tu też o loty rozpoczynające się w innych krajach ale miejscem docelowym podróży jest jeden z krajów Wspólnoty.

W razie kłopotów prawnych związanych z odszkodowaniem za odwołany lub opóźniony lot służę Państwu fachową radą i wsparciem w postępowaniu prowadzonym przed sądem cywilnym. Życzę punktualnych wylotów i przylotów, które trafią zawsze bezpośrednio do celu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *